دانلود پایان نامه بررسی معماری آثار فرهنگی بر تقویت و توسعه گردشگری
نوشته شده توسط : admin

زبان های ایرانی

در ایران گویش وران خانواده های زبانی مختلفی زندگی می کنند که می توان آن ها را در غالب خانواده زبانی هند و اروپایی، آلتایی و سامی ها قرار داد. در گروه خانواده زبانهای هند و اروپایی زبان پارسی به عنوان مهمترین زبان شاخه ایرانی این خانواده نه تنها برای پارسی زبانان جهان، پژوهشگران کشورهای فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان و شهرهای فارسی زبان ازبکستان دارای جذابیت بسیاری است. بلکه ادبیات غنی این زبان و جایگاه آن به عنوان زبان دوم جهان اسلام و نقشی که به عنوان زبان میانجی در طول تاریخ از بالکان تا چین بازی کرده است جذابیت های بسیاری را برای پژوهشگران ادبی، تاریخ، اسطوره شناسی و مردم شناسی فراهم کرده است. بنابراین زبان فارسی می تواند موجبات جذب پژوهشگران بسیاری را که در این زمینه کار می کنند به کشورمان فراهم کند.

هم چنین بسیاری از منابعی که در مورد تاریخ اسلام نوشته شدهاند به زبان فارسی به همراه دو زبان ترکی و عربی تولید شده اند. بنابراین اسلام شناسان دنیای اسلام برای پژوهش درباره اسلام ناچارند که از این زبان استفاده کنند و به ایران بیایند.

از دیگر زبانهای هند و اروپایی ایران کردی، بلوچی، گیلکی، مازندرانی، تالشی، تاتی، لری، لکی و صدها گویش و هزاران لهجه دیگر را میتوان نام برد که هنوز جنبههای مختلف فرهنگی، زبانی، تاریخی و غیره آن ها بررسی و مطالعه نشده است و ایران را تبدیل به گنجینه دست نخورده ای از سرمایه های زبانی کرده است که معرفی و شناخت آن ها موجب جذب گردشگران و پژوهش گران در این زمینه را فراهم خواهد کرد.

در گروه خانواده زبانی آلتایی، ترکی آذری، قشقایی، ترکمنی با میلیونها گویشور روبرو هستیم که این نیز خود می تواند باعث جذب گردشگران و ترک شناسان دنیا به ایران شود. کتابها و منابعی نیز در این زمینه تولید شده اند که فقط در ایران وجود دارند. در ایران گروه زبانهای سامی حامی را نیز داریم. زبان عربی دارای جایگاه برجستهای در جهان اسلام است.

وجود این همه زبان و گویش و لهجه از خانواده های زبانی مختلف در ایران و پیشینه تاریخی آن که همواره محل برخورد فرهنگ ها، تمدن ها، زبان ها و قوم های مختلف بوده است شرایط زبانی ایران را به لحاظ فرهنگی و اجتماعی بسیار پیچیده و در عین حال به لحاظ زبان شناختی جالب نموده است. این خود یکی از امتیازات فرهنگی و گردشگری برای کشورمان می باشد و می تواند علاقه مندان زیادی را از داخل و خارج کشور به منظور بررسی و آشنایی با این زبانها به سمت خود جلب کند (شمس و امینی، ۱۳۸۸: ۸۸).

۲-۱۲-۲ آداب و رسوم و اعیاد ملی

در فرهنگ ایرانی به مناسبتهای مختلف عیدهایی مانند نوروز، سیزده بدر، چهارشنبه سوری، مهرگان ، جشن سده، شب یلدا (چله و…)برگزار می شوند که هر کدام نمادهای خاصی از این فرهنگ کهن و باستانی هستند، که توجه به آن ها و معرفیشان می تواند علاقه مندان زیادی را به خود جذب کند. به لحاظ فرهنگی وآداب و رسوم هرگوشه از ایران دارای شرایط ویژه و منحصرب هفردی می باشد که در قسمت های دیگر و جود ندارد. هر نقطه از ایران دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود است. به عنوان نمونه، از آداب مرسوم در ایران میتوان به رقص ها و بازیهای محلی در گوشه و کنار آن اشاره کرد. موسیقی و رقص تمام مناطق ایران قابل توجه اند. رقص های کهن آیینی و نیایشی هر قوم و ملتی ارتباط او را با مبدا جهان بیان می کند. در کشورمان رقص و پای کوبی از قدمت زیادی برخوردار است، به همین دلیل میتوان از این آداب به عنوان یکی از عناصر فرهنگی ایران یاد کرد. رقص های خاص در مناطق مختلف کشورمان، همچون رقص قاسم آبادی در شمال، رقص های آذربایجانی، رقص تربت جام، باباکرم، رقص های کردی ورقص های مخصوص مناطق جنوبی کشورمان و بسیاری رقص های دیگر که هر کدام ویژگی و آداب و ارزش مخصوص به خود را دارند، می تواند به عنوان بخشی از فرهنگ کشورمان، نقش مهمی در صنعت گردشگری و جذب علاقه مندان خاص خود داشته باشد (شمس و امینی، ۱۳۸۸: ۸۹).

۲-۱۲-۳ ادبیات و شخصیت های اسطوره ای ایران

از وظایف و نقشهای بسیار مهم ادبیات فارسی در طول تاریخ ایران و حیات پرارزش آن، احیا و غنا بخشیدن به هویت فرهنگی ایرانیان بوده و از آنجا که اغلب موضوعات و مطالب فرهنگی با بیان والای ادبی، در خلال متون زیبای نظم و نثر و در قالب انواع مختلف بازگو میشده همواره مورد توجه همگان بوده است.

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 720
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 22 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: