پایان نامه مدیریت عوامل نگرش سرمایه¬گذاران و اندازه شرکت
نوشته شده توسط : admin

عوامل رفتاری

مروری بر مالی رفتاری

در ادبیات مالی دو دیدگاه اصلی در تجزیه و تحلیل اوراق بهادار وجود دارد. تحلیل بنیادی[۱] که شامل تجزیه و تحلیل صورت های مالی، نقاط قوت و ضعف و کیفیت مدیریت شرکت و رقبای آن و بازارها می­باشد. تحلیل تکنیکال[۲] که در بر دارنده همه اطلاعاتی است که پیش از این در قیمت سهام منعکس شده­اند و ما اثر آنها را به صورت تغییرات در نمودار قیمت سهام میبینیم.

شاخه دیگری که مالی رفتاری[۳] نامیده می­شود در سال­های اخیر به عنوان دیدگاه سوم تجزیه و تحلیل سرمایه­گذاری مطرح شده است. این دیدگاه از روانشناسی برای توضیح آن دسته از رفتارهای سرمایه گذاران استفاده می­کند که نمی­توان با تئوری­های سنتی مالی و اقتصادی توضیح داد.

مالی رفتاری به معنای مطالعه رفتار سرمایه­گذاری با استفاده از این عقیده است که سرمایه­گذاران ممکن است به صورت غیر عقلایی عمل نمایند. در حالی که اقتصاد سنتی بر اساس تئوری مطلوبیت فرض می کند سرمایه­گذاران به صورت عقلایی عمل می کنند، اما در مالی رفتاری فرض بر این است که
سرمایه­گذاران می توانند رفتار غیر عقلایی داشته باشند و براساس آن عمل نمایند. معمولا در بازار ها رفتارهای احساسی بیش از حد متعارف نیز به چشم می خورد. سرمایه­گذاران از طریق نیروهای غیر منطقی متعددی از قبیل اعتماد بیش از حد[۴]، پشیمان گریزی[۵]، زیان گریزی[۶] و مواردی از این قبیل برانگیخته می­شوند.(تهرانی و نوربخش، ۱۳۸۹)

فرد سرمایه­گذار، یک جزء کوچک از کل بازار می­باشد. یعنی عقلایی­سازی، روانشناسی و رفتار
سرمایه­گذاری یک فرد سرمایه­گذار به طور مستقیم به تفکر، احساس و اعمال همه سرمایه­گذاران مرتبط است. واضح است که مجموعه سرمایه­گذاران باعث شکل­گیری بازار می­شود. در حقیقت انسان­ها تنها عوامل علت و معلول بازار هستند. در بازار چیزی وجود ندارد که ناشی از رفتار انسانی نباشد.

تاریخ بازارها می تواند به عنوان مجموعه ای پیچیده از بازپیدایی خطاهای انسانی دیده شود. می دانیم که بازار بر حسب عادت واکنش بیش از حد یا کمتر از حد نشان می دهد. مالی رفتاری توضیحی جایگزین برای برخی ناهنجاری های بازار ارائه می­کند. این دیدگاه چگونگی تصمیم­گیری افراد مختلف را در نظر میگیرد. دلایل گوناگونی برای رفتار غیر عقلایی در بازار وجود دارد. یکی از این عوامل، پردازش نادرست اطلاعات توسط سرمایه­گذاران می­باشد. این اتفاق می­تواند منجر به توزیع نادرست بازده­های آتی شود. توزیع نادرست نیز باعث بوجود آمدن فرصت­های آربیتراژ می­شود. حتی زمانی که توزیع بازده­ها نیز به نحو مناسبی صورت گرفته باشد باز هم سرمایه­گذاران می­توانند تصمیم­های غیر بهینه بگیرند. در نتیجه آربیتراژ محدود بوده و فقدان فرصت­های آربیتراژ الزاما بر کارایی بازار دلالت ندارد.

برخی مباحث اصلی در مالی رفتاری، مربوط به چرایی ایجاد خطاهای سیستماتیک توسط سرمایه­گذاران و مدیران (همچنین قرض دهندگان و قرض گیرندگان) می­باشد. مالی رفتاری نشان می­دهد­ که این خطاها بر قیمت­ها و بازده­ها تاثیر می­گذارند. همچنین نشان می­دهند که چرا مدیران شرکت و دیگر نهادها به علاوه دیگر بازیگران مالی، باید به دنبال کسب منفعت از ناکاریی بازار باشند.

نگرش سرمایه گذاران

نگرش سرمایه­گذاران اشاره به دیدگاه خوشبینانه یا بدبینانه سرمایه­گذاران نسبت به وضعیت فعلی و آتی یک سهم و بازار دارد. در سرمایه­گذاری نگرش سرمایه گذاران عاملی مهم در قیمت سهام بازار، علی الخصوص در کوتاه مدت است.

تعریفی دیگر که برای نگرش سرمایه­گذاران بیان می­دارند عبارتست از میل به سفته بازی، بر اساس این تعریف نگرش سرمایه­گذاران به تقاضا برای سرمایه­گذاری­های سفته­بازانه جهت می­دهد. بنابراین باعث اثر مقطعی در بازار می­شود.

[۱] Fundamental analysis

[۲] Technical analysis

[۳] Behavioral finance

[۴] Over Confidence

[۵] Regret Aversion

[۶] Loss aversion

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: