پایان نامه انسجام مبانی نظری در زمینه ساختار سازمانی و مفاهیم مدیریت دانش در سازمان
نوشته شده توسط : admin

تعاریف متغیر ها و داده ها :

در تعریف عملیاتی ساختار سازمانی از مدل ساختار سازمانی ” رابینز” استفاده شده است. که دارای ابعاد سه گانه پیچیدگی، رسمیت و تمرکز می باشد.

۱-۹-۱ تمرکز: در سلسله‌مراتب اختیارات، متمرکـز بودن به آن سطح از اختیـارات گفته می‌شود که فرد قـدرت تصمیم‌‌گیری دارد. هنگامی که تصمیـم در سطح بالای سازمـانی گرفته شود، آن سـازمان را متمرکـز می‌نامند و هنگـامی که تصمیم‌گیری‌هـا به سطوح پایین‌تر سازمـان تفویـض گردد، سازمان غیرمتمرکز است (رابینز، ۱۳۸۸).

۱-۹-۲ پیچیدگی: مقصود از پیچیدگی تعداد کارها یا سیستم‌های فرعـی است که در درون یک سازمـان انجـام می‌شود یا وجود دارد (رابینز، ۱۳۸۸).

۱-۹-۳ رسمیت: به اسناد و مدارکی اطلاق می‌شود که در سازمان وجود دارد.در این اسناد روش‌ها،شرح وظائف، مقررات و سیاست‌هایی را که سازمان باید رعایت و اجرا نماید نوشته شده است (پارسیان، ۱۳۸۱، ۱۸).

دانش سازمانی: عبارت است از ترکیبی سیال از تجارب، ارزش ها، اطلاعات زمینه ای و دانش تخصصی که به صورت منسجم و یک پارچه چارچوبی را برای ارزیابی و کسب تجارت اطلاعات جدید فراهم می کند . (حداد، ۲۰۰۶،۱۲)

۱-۹-۴ خلق دانش: شامل مجموعه فعالیت هایی است که از طریق آن دانش جدید در سازمان خلق و تولید می شود .فعالیت هایی مانند اعطای پاداش و تشویق، نوآوری ها و ایده های جدید، بحث آشکارا در مورد تجارب و شکست های سازمان و نهایتاً تشکیل گروه های یادگیری. (حداد، ۲۰۰۶،۱۵)

۱-۹-۵  ثبت دانش: شامل مجموعه فعالیت هایی است که به منظور ثبت دانش موجود در سازمان صورت م ی گیرد. فعالیت هایی مانند استفاده از پایگاه داده ها برای ثبت دانش سازمانی و مستند سازی تجارب موفق و ناموفق. (حداد، ۲۰۰۶،۱۵)

۱-۹-۶ استقرار دانش : شامل مجموعه فعالیت هایی است که از طریق آن دانش جدید در واحد های سازمانی مستقر شده و متناسب با نوع فعالیت واحدهای سازمانی در اختیارشان قرار می گیرد. (حداد، ۲۰۰۶،۱۶)

۱-۹-۷  تسهیم دانش: در این مرحله، سازمان از تبادل دانش بین اعضای خود حمایت کرده و بدین منظور فرصت و امکانات کافی را در اختیار آن ها قرار می دهد. تعاملات و ارتباطات دو یا چند جانبه ، می تواند در مبادله دانش بین اعضای سازمان موثر باشد . در این مرحله کوشش می شود تا فرهنگ ” دانش قدرت است” به فرهنگ ” تسهیم دانش قدرت است” تبدیل شود. (حداد، ۲۰۰۶،۱۶)

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: