سمینار آشنایی با انواع ترانسفروماتورهای خشک
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

آشنایی با انواع ترانسفروماتورهای خشک

استاد راهنما:

دکتر حمید لسانی

نگارش:

مهدی محمدی

 

چکیده

تولید ترانسفورماتورهای خشک رزینی از اوایل دهه 1970 میلادی آغاز شده و در حال حاضر تقاضای این نوع ترانسفورماتور در اروپا در حدود 60 درصد تقاضای بازار بوده و روز به روز نیز بر مشتریان آن افزوده می شود. در کشور ما نیز با توجه به مزایای مختلف این نوع از ترانسفورماتورها و نیز رشد و توسعه صنایع مختلف از قبیل پتروشیمی، صنایع نفت، گاز و برج سازی، ترانسفورماتورهای خشک رزینی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند و تقاضای مشتریان برای خرید این نوع از ترانسفورماتورها روبه افزایش است. ترانسفورماتورهای خشک براساس استاندارد بین المللی IEC 60726 می توانند با سیستم عایقی کلاس های A,E,B,F,H,C طراحی و ساخته شوند. به علت بکار گیری عایق های جامد از کلاس های مذکور و به دلیل مزایای مختلف ترانسفورماتورهای خشک، این نوع از ترانسفورماتورها قابل استفاده در مناطق خاص محیطی و استراتژیک هستند.

مقدمه

پس از ظهور ترانسفورماتور به تولید و توزیع برق متناوب توجه ویژه ای شد. به این دلیل که می توان با بالا بردن ولتاژ با ترانسفورماتور در سمت تولید و پایین آوردن آن در سمت مصرف میزان تلفات خط انتقال را کاهش داد و با افت ولتاژ در خط انتقال نیز مقابله کرد. با توجه به اهیمت روزافزون صنعت برق، متناوب بودن آن و لزوم تبدیلات ولتاژ نیاز شدیدی به ترانسفورماتورها و تکامل آنها در صنعت برق احساس می شود. ترانسفورماتورها از اجزای مهم و گران قیمت در شبکه های قدرت هستند و با توجه به محل و نوع استفاده از آنها در خطوط انتقال و توزیع تقسیم بندی می شوند. ترانسفورماتورهای توزیع مهیا کردن انرژی برق برای مصارف عمومی را به عهده دارند. از نظر تاریخی استفاده از ترانسفورماتورهای روغنی مرسوم بوده است ولی با توجه به خطر آتش سوزی این نوع، برای استفاده در محیط های مسکونی و بیمارستانی سازگار نمی باشد. بنابراین با توجه به این مشکلات متخصصان و طراحان ترانسفورماتور به سمت روش های نوین ساخت و طراحی ترانسفورماتور روی آورده اند. ابتدا مسیر تحول این گونه ترانسفورماتورهای مقاوم در برابر آتش آنها را به سمت عایق هایی مانند آسکارل سوق داد و مدت ها این سیال مقاوم در برابر آتش در صنعت ترانسفورماتور متداول بود اما خطراتی از جمله سرطان زا بودن آن موجب شد استفاده از این سیال به مرور از رونق بیفتد تا جایی که امروزه استفاده از آن به کلی منتفی شده است. اما با توجه به برجا ماندن مشکل آتش سوزی و انفجار، محققان روبه ساخت ترانسفورماتورهایی آوردند که هیچگونه سیالی در ساختمان آن به چشم نمی خورد. این نوع که ترانسفورماتورهای خشک نامیده می شود مشکل انفجار و آتش سوزی را برطرف و برخی از مزایای ترانسفورماتورهای روغنی را نیز از دست داده اند. مثلا در انواع روغنی سیال وظیفه عایقی و در عین حال خنک کنندگی ترانسفورماتور را به طور همزمان به عهده دارد و این در صورتی است که در ترانسفورماتورهای خشک دیگر روغنی جهت خنک کاری وجود ندارد که این مورد امکان ساخت ترانسفورماتورها را در توان بالا محدود می کند. ترانسفورماتورهای خشک معمولا در محدوده توزیع تولید می شوند و مزیت عمده آنها عدم اشتعال پذیری آنها می باشد.

تولید ترانسفورماتورهای خشک رزینی از اوایل دهه 1970 میلادی آغاز شده و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی تولید می گردد از جمله کشورهای آسیایی تولید کننده این محصول می توان از چین، کره جنوبی، مالزی، تایلند، ژاپن و… نام برد. تقاضای این نوع ترانسفورماتور در اروپا در حدود 60 درصد تقاضای بازار بوده و روز به روز نیز بر مشتریان آن افزوده می شود. در کشور ما نیز با توجه به مزایای مختلف این نوع از ترانسفورماتورها و نیز رشد و توسعه صنایع مختلف از قبیل پتروشیمی، صنایع نفت، گاز و برج سازی، ترانسفورماتورهای خشک رزینی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند و تقاضای مشتریان برای خرید این نوع از ترانسفورماتورها روبه افزایش است. ترانسفورماتورهای خشک براساس استاندارد بین المللی IEC 60726 می توانند با سیستم عایقی کلاس های A,E,B,F,H,C طراحی و ساخته شوند. به علت بکارگیری عایق های جامد از کلاس های مذکور و به دلیل مزایای مختلف ترانسفورماتورهای خشک، این نوع از ترانسفورماتوها قابل استفاده در مناطق خاص محیطی و استراتژیک هستند.

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: