پایان نامه پیشنهاد قیمت انرژی برق در بازار رقابتی با در نظر گرفتن تلفات سیستم و ظرفیت خطوط انتقال با
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
دانشکده تحصیلات تکمیلی
“M.Sc” پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
مهندسی برق- گرایش قدرت
عنوان :
پیشنهاد قیمت انرژی برق در بازار رقابتی با در نظر گرفتن تلفات سیستم و ظرفیت خطوط انتقال با استفاده از نقطه تعادل نش

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

فلسفه ایجاد بازار برق به تجهیز ساختار اقتصادی صنعت برق برمیگردد به این معنی که انرژی الکتریکی به عنوان یک کالای قابل داد وستد در یک بازار ارائه شود که از آن تحت عنوان ” تجدید ساختار در صنعت برق” یاد می شود.

در بسیاری از کشورها که صنعت برق در آنها به شکل تجدید ساختار یافته تبدیل گردیده است ، عامل تعیین کننده میان فروشندگان برق، رقابتی است که آنها در مورد میزان عرضه و مبلغ پیشنهادی خود دارند.  هریک از بازیگران بازار بتواند بازار رقابتی را با پارامترهای واقعی تر سیستم مدل سازی کند ، شرکت در رقابت برای او از درجه اطمینان بالاتری برخوردار خواهد بود .

این پایان نامه یک روش کاربردی برای شرکتهای موجود ارائه می دهد که در یک محیط رقابتی بتوانند با استفاده از مدل یک سیستم با پارامترهای واقعی ، پیشنهاد قیمت خود را در بازار ارائه دهند.

در این پایان نامه از نقطه تعادل نش که توسط اقتصاد دان بزرگ آمریکایی جان نش مطرح گردیده است، به عنوان نقطه بهینه عملکرد بازار استفاده شده و قیمت برق در دو حالت محاسبه و مورد مقا یسه قرار گرفته است. در حالت نخست تنها محدودیتهای فنی واحدهای تولیدی ( میزان حداکثر و حداقل توان تولیدی) و در حالت دوم تلفات سیستم و ظرفیت خطوط انتقال نیز در نظر گرفته می شود . در خاتمه با بکارگیری مبنای تئوریک و الگوریتم حل آن، نتایج این دو حالت بر روی سیستم قدرت استاندارد IEEE 6 شینه، 9 شینه و 14 شینه شبیه سازی شده و نتایج با هم مقایسه می گردند.

مقدمه

صنعت عرضه برق برای حدود یکصد سال در اختیار شرکت های برق انحصاری یکپارچه با ساختار عمودی بوده است . با رشد فزاینده تقاضای برق و عدم توانایی دولتها در تامین منابع لازم برای سرمایه گذاری در صنعت برق و همچنین با افزایش قیمت سوختهای فسیلی ، تمایل به مباحث اقتصادی در سیستم های قدرت شتاب بیشتری یافته است . با توجه به استفاده روز افزون از انرژی الکتریکی در فعالیتهای مختلف اقتصادی و اجتماعی ، شرایطی ایجاد شده که تصور زندگی و دستیابی به رفاه بدون انرژی الکتریکی امکان ناپذیر است. از اینرو عرضه مداوم و با کیفیت انرژی الکت ریکی ، نقش بسیار مهمی در حصول حرکت و پیشرفت در وجوه مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد . از طرفی حفظ تداوم و افزایش قابلیت اطمینان عرضه برق مستلزم سرمایه گذاری برای ظرفیت سازی و همچنین ارتقای کیفیت بهره برداری می باشد . لذا برای دستیابی به این مهم باید به سوی تجدید ساختار و ایجاد رقابت در صنعت گام برداشت . آنچه مسلم است خصوصی سازی با هدف کاهش نقش و دخالت دولت در اقتصاد کشورها سبب افزایش بهره وری از منابع اولیه ، سرمایه و نیروی انسانی و در نتیجه کاهش قیمتها و بهبود کیفیت محصولات می گردد. نتایج مثبت روند خصوصی سازی در صنایعی چون راه آهن ، هواپیمایی و مخابرات ، تحلیل گران و سیاست گذاران صنعت برق را به این اندیشه فرو برد تا گام به سوی تجدید ساختار این صنعت بردارند . گام برداشتن در زمینه خصوصی سازی به عنوان یکی از راهها و تفکر در منطقی کردن ساختار بخشهای دولتی و کاهش فشار
آنها بر دولت و بالابردن کارایی و تجهیز منابع مالی و استفاده کارامد از تخصص های موجود و تامین نیروی انسانی مورد نیاز از طریق بهسازی و آموزش نیروی انسانی و کاهش بار خدمات مالی دولت ها تلقی می گردد. امروزه جهان به سرعت در حال حرکت به سوی تک قطبی شدن و یکپارچگی اقتصادی و سیاسی به پیش می رود و اقتصاد های ملی در حال ذوب شدن در اقتصاد جهانی می باشند و اکثر کشورها به سازمان اقتصاد جهانی پیوسته اند که در این راستا خصوصی سازی مهمترین شرط الزامی و موثر ترین راهکار پیوستن به این سازمان بوده است . دورنمای جهانی در ارتباط با صنعت برق الزامات خاص و جدی را برای بهبود عملکرد بخش برق و در پاره ای موارد برای ایجاد تغییرات بنیادی در اهداف و گرایشهای این صنعت ایجاد می کند از جمله این الزامات می توان افزایش جنبه های اساسی مورد علاقه مشترکین در زمینه برق مانند کیفیت ولتاژ و فرکانس ، افزایش ضریب اطمینان و ایمنی آن ، نو آوری و افزایش سطح کیفیت ارائه خدمات و افزایش فرصتهای انتخاب برای آنان ، افزایش تنوع در تعداد عرضه کنندگان و توزیع کنندگان برق به منظور افزایش قدرت انتخاب مشترکین اشاره نمود .
گاهی اصطلاح خصوصی سازی در اشاره به آنچه که به عنوان مقررات زدایی شرکت های برق گفته می شود اطلاق می گردد در حالیکه مفاهیم این دو کلمه متفاوت هستند . مقررات زدایی اغلب با واگذاری شرکت های تحت مالکیت دولت به بخش خصوصی آغاز می شود . هیچکدام از بازارهای موجود دارای مشخصه رقابتی یا تک قطبی کامل نیستند . بنابراین ضروری است قواعدی ایجاد شود تا از فعالیت افراطی بازار برق و قمار مشارکین بازار جلوگیری کند . به هر حال باید پذیرفت که بطور فراگیر مقررات زدایی به سر آغاز رقابت اشاره می کند . مقررات زدایی اغلب شامل انفکاک است ، که به تجزیه یک شرکت برق به مولفه های اساسی آن و پیشنهاد جداگانه هر مولفه برای فروش با نرخ های مجزا برای هر مولفه اشاره می کند . چنانچه در شکل های 1- الف و 1- ب نشان داده شده است ، تولید ، انتقال و توزیع می توانند منفک شده و به عنوان خدمات مجزا ارائه شوند . به هرحال مقررات زدایی نه تنها شامل انفکاک ، بلکه همچنین دربر گیرنده جدایی مالکیت و اجرا می باشد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: