پایان نامه استفاده از شبکه عصبی برای تخصیص تلفات در شبکه های قدرت
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی برق – قدرت

عنوان:

استفاده از شبکه عصبی برای تخصیص تلفات در شبکه های قدرت

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

یکی از مباحث اساسی که همزمان با معرفی تجدید ساختار در صنعت برق مطرح می باشد تخصیص هزینه و تعیین سهم بازیگران یک سیستم از کل هزینه های آن می باشد. در این میان یکی از هزینه های تحمیلی در حوزه بهره برداری، هزینه تلفات می باشد به طوری که تلفات در شبکه برق باید بین شرکت کنندگان در بازار برق به صورت عادلانه تقسیم گردد.

در این پایان نامه روش های تخصیص تلفات در سیستم های قدرت مورد بررسی قرار گرفته و با ارائه الگوریتمی مبتنی بر شبکه عصبی برای تعیین میزان سهم تلفات هریک از مولفه های بازار نظیر شرکت های تولید و مصرف کنندگان عمده پیشنهاد شده است.

در این پایان نامه با استفاده از پخش بار، سهم تلفاتی هر باس از روش Z-Bus تعیین شده و با استفاده از شبکه عصبی آموزش یافته مقدار سهم تلفاتی محاسبه و با مقدار سهم تلفاتی محاسبه شده از پخش بار مقایسه شده است.

سپس دو شبکه تست 5 باسه و 30 باسه IEEE را مطالعه و بررسی نموده و محاسبه سهم تلفاتی هر باس از دو روش مذکور مقایسه و میزان خطا تعیین شده است. در انتهای یک مطالعه موردی از شبکه واقعی 400 کیلوولت برق ایران آورده شده و سهم تلفاتی پیک بار چهار فصل با در نظر گرفتن ساعت پیک در بازه چهار ماهه تعیین گردیده است.

مقدمه

در سیستم های قدرت همواره درصدی از توان انتقالی از شبکه تلف می گردد که عوامل متعددی در ایجاد آن موثر می باشند. در سیستم های قدرت سنتی با ساختار یکپارچه، تمامی تلاش ها در جهت حداقل نمودن تلفات شبکه بود و از دید هزینه ها، کل هزینه تلفات نهایی با سایر هزینه های تولید و انتقال جمع شده و هزینه کل بهره برداری از شبکه را تشکیل می داد. اما در سیستم های قدرت تجدید ساختار شده، هریک از اجزای سیستم، دارای شخصیت حقوقی مجزا است و لذا از دید درآمد و هزینه ها مستقل می باشد. بنابراین تعیین سهم آنها در هر مورد از هزینه های جمعی شبکه از جمله تلفات، اجتناب ناپذیر است. به بیان دیگر در سیستم های قدرت تجدید ساختار شده، فارغ از بحث بهینه بودن تلفات، همواره سوال جدی دیگری به این صورت مطرح است که هریک از شرکت های تشکیل دهنده بازار برق، باید چه سهمی از کل هزینه تلفات را پرداخت نماید؟

لذا بحث تخصیص تلفات از نظر شفافیت روند بازگشت هزینه تلفات انرژی به آژانس های خریدار و فروشنده حائز اهمیت است. البته در بازارهای مبتنی بر قرارداد، تخصیص تلفات یک پیش شرط الزامی برای برنامه ریزی مناسب تولید می باشد. در بعضی از کشورها بهره بردار مستقل سیستم با انتخاب تعدادی از ژنراتورها مسئولیت جبران تلفات را برعهده می گیرد و سپس با استفاده از روش های تخصیص هزینه تلفات، بهای آن را از کابران سیستم انتقال دریافت می نماید. همچنین ارائه این سرویس جانبی در برخی از بازارها به وسیله شرکت کننده ثالثی در بازار فراهم می گردد، اما آنچه که مهم می باشد، تعیین درصد سهم تلفاتی است که از سوی بازار بر عهده یک کاربر معین قرار داده می شود که کاربر باید در قبال جبران سهم تلفاتش از سوی بازار، هزینه آن را پرداخت نماید.

در فصل اول کلیات بحث تخصیص و اهداف پایان نامه ذکر شده است.

در فصل دوم ابتدا به صورت اختصار مروری بر مفاهیم بازار برق و مشکلات بهره برداری در آن خواهد شد. در ادامه فصل روش های موجود تخصیص تلفات بررسی شده و مزایا و معایب هر روش بیان شده است.

در فصل سوم روش پیشنهادی برای تخصیص تلفات ارائه شده است در این فصل روش مورد نظر جهت تخصیص تلفات که روش Z-BUS بوده ذکر و در پایان الگوریتم پیشنهادی بیان شده است.

در فصل چهارم نتایج مطالعات عددی و شبیه سازی ارائه شده است. در ادامه فصل ابتدا الگوی اطلاعات بار برای شبکه تست 5 باسه و 30 باسه IEEE با توجه به الگوریتم پیشنهادی در فصل قبل ارائه می گردد. سپس نتایج داده ها در شبکه عصبی با تحلیل داده ها و منحنی های مربوطه آورده شده و میزان خطا تعیین شده است.

در فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادهایی جهت انجام تحقیقات تکمیلی مطرح شده است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: