پایان نامه ارشد:اثر آموزش مهارت جرأت¬ورزی برافزایش جرأت¬ورزی رابطان افتخاری بهداشت
نوشته شده توسط : admin

انواع جرأت­ورزی(ابراز وجود)

جرأت­ورزی(ابراز وجود) انواع مختلفی دارد(لنج و جاکوبوسی به نقل از محبی و همکاران) به پنج نوع آن اشاره می­کنند:

ابراز وجود بنیادی[۱]: این نوع ابراز وجود شامل عمل ساده ابراز و اصرار بر حقوق، احساسات یا عقاید است. مثلاً وقتی کسی صحبت فرد را قطع می­کند بتواند بگوید: ببخشید، دوست داشتم حرف­هایم را تمام کنم(محبی و همکاران، ۱۳۸۸).

ابراز وجود همدلانه[۲]: در این حالت فرد با به رسمیت شناختن موقعیت یا احساسات طرف مقابل نشان می­دهد که متوجه وضعیت آن­ها نیز هست. در این نوع ابراز وجود وقتی کسی صحبت­های فرد را قطع می­کند می­گوید: می­دانم مایل هستید نظرتان را مطرح کنید اما ای کاش اجازه می­دادید حرف­هایم را تمام کنم(همان منبع).

ابراز وجود افزایشی[۳]: در این حالت فرد کار را با کمترین مقدار ابراز وجود شروع می­کند و اگر طرف مقابل بی­تفاوت بود به تدریج بر میزان ابراز وجود خود می­افزاید(همان منبع).

ابراز وجود از طریق رویارویی: وقتی از این نوع ابراز وجود استفاده می­شود که اعمال و گفتار طرف مقابل با هم تناقض دارند و باید به او نشان داده شود که آنچه می­گوید و آنچه می­کند فرق دارد. در نتیجه سخن­گو آنچه در حال حاضر می­خواهد را ابراز می­کند. برای مثال: شما گفتید که خبر را سه شنبه تایپ کردید، اما امروز پنج شنبه است و خبری از تایپ نیست لطفاً همین حالا آن را تایپ کنید(همان منبع).

ابراز وجود«زبانی»[۴]: در این نوع ابراز وجود سخن­گو به صراحت رفتار طرف مقابل، تأثیر آن بر زندگی یا احساساتش و علت درخواست خود از طرف مقابل برای تغیر رفتارش را توضیح می­دهد. البته می­توان به انواع دیگر ابراز وجود اشاره کرد:

ابراز وجود مستقیم و غیر مستقیم: لینهن و اگان[۵] بین ابراز وجود مستقیم و غیر مستقیم تمایز می­گذارد. آن­ها معتقدند ابراز وجود مستقیم و صریح همیشه بهترین راه نیست به خصوص وقتی با افرادی سروکار داریم که دوست دارند دیگران نظر مثبتی درباره آن­ها داشته باشند. بنابراین در برخی موقعیت­ها ابراز وجود مبهم و غیر مستقیم مؤثرتر خواهد بود. شواهد نشان می­دهد که ابراز وجود استاندارد و مستقیم به اندازه پرخاشگری مؤثر است در عین حال از لحاظ اجتماعی مقبول­تر از رفتار پرخاشگرانه است. این نوع ابراز وجود در مقایسه با عدم ابراز وجود از لحاظ اجتماعی مقبول­تر از رفتار پرخاشگرانه است و از لحاظ اجتماعی نشانگر کفایت ما می­باشد اما اگر سبک مستقیم به سبک غیر مستقیم پیچیده تبدیل شود ابراز وجود­های فرد کمتر ناراحت کننده خواهند شد. بنابراین بهتر است از آنچه ولفولک و دور[۶] به آن ملاحظات اضافی می­گویند استفاده کنیم. منظور آن­ها رنگ لعاب دادن به رد درخواست­هاست. لینهن و اگان به پنج نوع رنگ و لعاب دادن اشاره می­کنند: همدلی، ناچاری، عذرخواهی، خودشیرینی و دروغگویی علنی. ما به این ترتیب می­توانیم تأثیر رد درخواست­ها را کم رنگ کنیم و بنابراین روابط خود را حفظ کنیم(همان منبع).

ابراز وجود حفاظتی: این مهارت­ها در واقع دفاع­هایی کلامی در برابر فریب، عیب جویی یا گستاخی دیگران هستند. نام اولین مهارت صفحه گرامافون خراب است یعنی فرد اظهار وجود می­کند و سپس مدام گفته خود را تکرار می­کند. دومین مهارت غبارآلود کردن است: یعنی در ظاهر انتقاد دیگران را می­پذیریم اما عملاً در رفتارمان تغییری ایجاد نمی­کنیم. در واقع این دو مهارت شکل­های بنیادی ابراز وجود هستند و بهتر است از آنها در برابر انتقادهای تکراری یا نابجای دیگران استفاده کنیم. سومین مهارت فرا ابراز وجود است که طی آن وقتی شخص راه چاره­ای پیدا نمی­کند به جای یافتن راه­حل نظر کلی­تری می­دهد(هارجی و همکاران(؟)؛ ترجمه فیروز بخت و همکاران، ۱۳۸۴: ۱۶).

[۱]  -Basic assortion

۴  -Empathic assortion

[۳] – Escalating assortion

[۴] – Language assoration

[۵] – Linehan & Egan

[۶] -Woolfolk & Dever

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 پایان نامه

متن کامل

 





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: