نوشته شده توسط : admin

پیشینه تحقیق:

پیشینه تحقیق در خصوص تاثیر بازنمایی رسانه ای بر جرم در داخل و خارج از کشور متفاوت است:

1-6- در کشور های مختلف تحقیق در خصوص این تاثیر گذاری سابقه زیادی دارد و به خصوص از سال های 1970 میلادی به طور تخصصی و در بیشتر مراکز آموزشی شروع شده است. تعدادی از منابع لاتین با همکاری استاد محترم راهنما با عناوین زیر دریافت و ترجمه گردید که در تدوین چهارچوب نظری تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. یک کتاب به عنوان عوام گرایی کیفری[1] مطالعه شد.در این کتاب نویسنده به بررسی و تحلیل جنبه های مختلف عوام گرایی پرداخته و در فصل سوم تحت عنوان عوام گرایی , رسانه و تکنولوژی اطلاعات به نقش رسانه ها در ایجاد زمینه های عوام گرایی پرداخته است.

-مقاله ای تحت عنوان جرم , افکار عمومی و رسیدگی کیفری[2]نیز ترجمه گردید . نویسنده این مقاله ضمن سنجش افکار عمومی در خصوص جرایم و استفاده از آمار رسمی و معتبر , تاثیر گذاری افکار عمومی بر دادگاه ها و به خصوص تعیین نوع و میزان مجازات را مورد بررسی قرار داده است.

– مقاله ای به عنوان افکار عمومی در خصوص جدیت جرایم و اعمال مجازات[3] مطالعه شد. در این مقاله نویسنده با جمع آوری اطلاعات میدانی و مصاحبه با مردم و استفاده آمار رسمی به بررسی میزان جدیت جرم و مجازات پیشنهاد شده از نظر مصاحبه شوندگان با اقدامات دادگاه ها در پرونده های مشابه پرداخته و در نهایت ضمن احراز تفاوت در دیدگاه های مردم عادی با مقامات عدالت کیفری به بیان دلایل این تفاوت ها می پردازد.

-مقاله ای با عنوان سزاگرایی , افکار عمومی و اخبار رسانه ای[4] مورد مطالعه قرار گرفت .در این مقاله نویسنده ضمن جمع آوری و تحلیل محتوای اخبار رسانه ای در خصوص سزاگرایی به ارزیابی افکار عمومی در خصوص سزاگرایی پرداخته و رابطه بین اخبار رسانه ای و افکار عمومی را در خصوص سزاگرایی مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهد.

2-6- در داخل کشور تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته که به صورت مقالات علمی به چاپ رسیده اند و در ضمن پرداختن به موضوع اصلی که  عوام گرایی کیفری , سیاست جنایی و یا بزه دیدگی زنان بوده است به تاثیر رسانه ای شدن جرم بر دستگاه عدالت کیفری نیز اشاره شده است که به چند مورد از این تحقیقات در زیر اشاره می شود:

ـ مقالۀ با عنوان بازتاب رسانه‏ای جرم[5] که در این مقاله نویسنده به بیان ویژگی های بازتاب جرم در رسانه و برخی چهارچوب های نظری مطرح شده در این زمینه پرداخته و به پیامدها و آثار آن بر تصمیمات دادگاه‏ها و تعیین مجازات اشاره‏ای نشده است.

-مقالات مشترک که  با عناوین ویژگی های سیاست های عوام گرایانه[6] و رویکرد عوام گرایی کیفری به جرایم جنسی[7] که در این مقاه ها نویسندگان به بیان ویژگی ها و مبانی سیاست های کیفری عوام گرایانه در ایران پرداخته و ضمن پرداختن به چهارچوب نظری عوامگرایی پیامد های آن را در حوزه های جرایم جنسی و عدالت کیفری نوجوانان و جوانان مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده اند.

ـ پایان‏نامه کارشناسی ارشد با عنوان جایگاه رسانه‏های گروهی در سیاست جنایی[8] که در این تحقیق رسانه‏ها را به عنوان ابزاری جهت تحقق اهداف سیاست جنائی بررسی کرده‏اند و بر استفاده از ظرفیت رسانه ها در تحقق اهداف سیاست جنایی تاکید می کند.

– پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی نحوه بازنمایی بزه دیدگی زنان در رسانه ها[9] با توجه به مشترک بودن بعضی از مبانی نظری در خصوص بازنمایی رسانه ای مورد استفاده گرفته است. در این تحقیق نظریه های مطرح در زمینه بازنمایی رسانه ای در غالب بررسی بزهدیدگی زنان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

7) نو آوری تحقیق :

منابعی که به آن ها اشاره شد هیچ کدام به صورت متمرکز و اختصاصی به تاثیر رسانه ای شدن جرم بر رسیدگی کیفری و تعیین مجازات نپرداخته اند.بنابر این ضرورت پرداختن به این موضوع امری اجتناب ناپذیر است.در این تحقیق تلاش شده تا ضمن اشاره به مبانی نظری حوزه جرم و رسانه و ابعاد و پیامد های رسانه ای شدن جرم، به صورت متمرکز به تاثیر رسانه ای شدن جرم بر رسیدگی کیفری و تعیین مجازات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود.در این راستا اخبار مربوط به جرایم رسانه ای شده ی دهه های اخیر در ایران جمع آوری و مورد ارزیابی قرار گرفت . همچنین با مطالعه پرونده های مشابه که با مراجعه به مراجع قضایی انجام گرفت، اطلاعات مربوط به نحوه رسیدگی و انواع تصمیمات مقام قضایی مانند قرار تامین کیفری و تعیین مجازات در پرونده های عادی و رسانه ای شده مقایسه گردید . لذا این تتحقیق ضمن متفاوت بودن با تحقیق های مشابه ، الگویی منطبق و متناسب با رسانه ای شدن جرم و تاثیر آن بر رسیدگی کیفری در دستگاه عدالت کیفری جمهوری اسلامی ایران ارایه خواهد داد.      

8) روش تحقیق:

روش این تحقیق توصیفی، تحلیلی است و برای جمع‏آوری اطلاعات از روش‏های زیر استفاده شده است:

1ـ نمونه پژوهی حوادث و رویدادهای جنائی در جرم‏های مختلف.

2ـ تجزیه و تحلیل اخبار و رویدادهای جنائی در رسانه‏ها.

3ـ تجزیه و تحلیل اسناد و مدارک قضائی.

4ـ مصاحبه با قضاوت دادسرا و دادگاه.

در این تحقیق تعدادی از پرونده های کیفری که جنبه رسانه‏ای پیدا کرده‏اند مانند پرونده قتل میدان کاج سعادت آباد تهران ،‌ متهم معروف به خفاش شب ، متهم معروف به عقرب سیاه و مفاسد اقتصادی در حوزه های جغرافیایی استان تهران و خراسان رضوی انتخاب شده اند و برای مقایسه ی تاثیرگذاری رسانه ای شدن جرم بر رسیدگی کیفری و تعیین مجازات 25 پرونده با موضوعات مشابه با این پرونده ها انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دانلود متن کامل پایان نامه فوق در این لینک از سایت ارشدها





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: