نوشته شده توسط : admin

پایان نامه بررسی مفهوم و ماهيت تعهد رفتار ملت كامله الوداد

تعهد رفتار ملت كامله­الوداد غيرمتقابل (يكجانبه)

بر طبق اين نوع از تعهد رفتار ملت كامله­الوداد، يك دولت در برابر دولت ديگر تعهدي مبني بر اعطاي رفتار ملت كامله­الوداد بر عهده مي­گيرد، بدون آنكه طرف مقابل چنين تعهدي را بر عهده گيرد. اين ساده­ترين شكل تعهد است كه دولت معطي متعهد مي­شود و دولت ذينفع آن را مي­پذيرد.

بنابراين ايجاب و قبول كه از ويژگي­هاي هر تعهد قراردادي است، در معاهده متضمن اين نوع تعهد نیز وجود دارد، اما مبتني بر تعهد متقابل نمي­باشد و تنها يك تعهد يكجانبه وجود دارد.

در عصر حاضر با توجه به اینکه “تقابل” از اصول بنیادین در تجارت بین­الملل است، تعهد يكجانبه در شرايط خاص و استثنائی کاربرد دارد. مثلاً معاهداتي كه رفتار ملت كامله­الوداد را به كشتي­هاي دولتهاي بدون ساحل اعطا مي­نمايند. در واقع دولت بدون ساحل در وضعيتي نيست كه بتواند همين امتياز را به دولت معطي اعطا نمايد، اگرچه دولت ذینفع می­تواند نوع دیگری از امتیاز را به دولت معطی اعطا نماید، اما تعهد رفتار ملت کامله­الوداد همچنان یک طرفه باقی می­ماند[1].

2-2-1– تعهد رفتار ملت كامله­الوداد متقابل (دوجانبه)

در معاهده دو يا چند جانبه متضمن تعهد رفتار ملت كامله­الوداد متقابل، طرفين آن موافقت به اعطای رفتار ملت كامله­الوداد می­نمایند. بنابراین برخلاف معاهده متضمن تعهد رفتار ملت کامله الوداد غیرمتقابل که تنها یک طرف، متعهد به اعطای رفتار ملت کامله الوداد به طرف مقابل می شود، در معاهده شامل تعهد رفتار ملت کامله الوداد متقابل هر دو طرف (همه طرفین آن) متعهد به اعطای رفتار ملت کامله الوداد به یکدیگر می شوند.

امروزه رفتار متقابل ویژگی طبیعی تعهدات رفتار ملت كامله­الوداد به حساب می­آید.تعهدات رفتار ملت کامله­الوداد در موافقتنامه­هاي اصلی سازمان جهاني تجارت[2]، نمونه برجسته­اي از اين نوع تقابل است.

كميسيون حقوق بين الملل در ماده 13 طرح پيش ­نويس خود در سال 1978 اين نوع تعهد را تحت عنوان “تعهد ملت کامله­الوداد مشروط به رفتار متقابل” مورد شناسايي قرار داده است و مقرر می­دارد: “چنانچه تعهد ملت کامله­الودادی مشروط به رفتار متقابل شده باشد، دولت ذینفع حق دریافت رفتار مطلوب را تنها بر مبنای اعطای رفتار متقابل مورد توافق به دولت معطی به دست می­آورد[3].”

بند (و) از شماره 1 ماده 2 این طرح منظور از رفتار متقابل را جبرانی از یک نوع و یک میزان بین دولتهای معطی و ذینفع بیان می­کند[4].

3-2-1- تعهد رفتار ملت كامله­الوداد مشروط (مشروط به تعهد هم­­عرض)

تعهد رفتار ملت كامله­الوداد مشروط به تعهد هم­ عرض يا مشروط به جبران[5] دربردارنده­ نوعي از تقابل است كه تأكيد بر تبادل همزمان منافع يا تعهدات معادل مي­شود. به عبارت دیگر در صورتی دولت ذینفع بنابر این نوع تعهد از امتیاز اعطایی به دولت ثالث بهره­مند می­شود که در همان زمان، معادل این امتیاز به دولت امتیاز دهنده اعطا نماید.

به عنوان مثال اگر دولتهای (الف) و (ب) معاهده دارای تعهد رفتار ملت کامله الوداد مشروط منعقد نمایند، هنگامی که (الف)، امتیاز (x) را به دولت ثالث اعطا می کند، در صورتی (ب) می تواند از امتیاز (x) از جانب (الف) بهره مند گردد که در همان زمان (ب) نیز امتیاز (x) یا معادل آن را به (الف) اعطا کند.

برای تشخیص تفاوت تعهد رفتار ملت کامله الوداد مشروط با تعهد رفتار ملت کامله الوداد متقابل در قالب مثال مذکور می توان گفت که اگر دولتهای (الف) و (ب) معاهده دارای تعهد رفتار ملت کامله الوداد متقابل منعقد نمایند، هنگامی که (الف)، امتیاز (x) را به دولت ثالث اعطا کند، برخورداری (ب) از امتیاز (x) منوط به اعطای این امتیاز یا معادل آن به (الف) نیست. البته به دلیل وجود تعهد متقابل، هنگامی که (ب) نیز امتیاز (x) یا هر امتیاز دیگری را به دولت ثالث اعطا کند، می بایست آن امتیاز را به (الف) اعطا نماید.

اگرچه تعهد رفتار ملت کامله الوداد مشروط مبتنی بر برابري است، اما نفي مؤدبانه اعطاي رفتار ملت كامله­الوداد می­باشد، زيرا دولتهای متعاهد متعهد مي­شوند به اينكه براي اعطا منافع خاص مشابه، نسبت به منافعي كه قبلاً به كشورهاي ثالث تسري داده بودند، به مذاكره بپردازند[6].

اين شكل از تعهد امروزه متروك شده است، اما به لحاظ اين كه از منظر حقوق بين­الملل همچنان معتبر است، بند (الف) شماره 1 ماده 2 طرح مواد كميسيون حقوق بين­الملل راجع به تعهدات ملت کامله­الوداد، اين تعهد را تعريف و به رسميت شناخته است.

مطابق این بند، تعهد مشروط به تعهد هم­ عرض (مشروط به جبران) تعهدی است كه به شكل يك تعهد هم­ عرض (تعهد جبراني) در يك معاهده دربردارنده تعهد ملتهاي كامله­الوداد درج مي­گردد و دررابطه با هر مسئله­اي كه به توافق ميان كشور ذينفع و كشور امتيازدهنده رسيده باشد، عنوان مي­گردد[7].

ماده 12 طرح مزبور درباره نحوه تأثیرگذاری این نوع تعهد مقرر می­نماید: “چنانچه تعهد ملت کامله­الوداد مشروط به جبران شده باشد، دولت ذینفع حق دستیابی به رفتار ملت کامله­الوداد را تنها به موجب اعطا جبران مورد توافق به دولت معطی به دست می­آورد[8].”

4-2-1- تعهد رفتار ملت كامله­الوداد غيرمشروط (مطلق)

مطابق با تعهد رفتار ملت كامله­الوداد غيرمشروط، دولت معطي ملزم به اعطاي هر نوع منفعتي به دولت ذينفع خواهد بود كه داخل در حوزه تعهد است و به دولت ثالث اعطا شده است، بدون اينكه دولت ذينفع ملزم به دادن چيزي به عنوان جبران باشد.

ماده 11 طرح پيش ­نويس كميسون حقوق بين­الملل اين تعهد را تعريف و شناسايي نموده است[9] و مهمترين مثال از كاربرد اين نوع تعهد، تعهدات رفتار ملت كامله­الوداد در موافقتنامه­هاي اصلی سازمان جهاني تجارت مي­باشد كه اعطاي رفتار ملت كامله­الوداد را حسب مورد، فوري و بدون قيد و شرط مقرر مي­دارند[10].

تعهد غيرمشروط به طرفين حقوق برابر اعطا مي­كند. اما لزوماً كشورها از منافع مادي برابر بهره­مند نمي­شوند. براي کاهش چنين آثاري و برقراري اصل تقابل بر اساس آزادي قراردادها و حاكميت اراده، دولتها رفتار ملت كامله­الوداد غيرمشروط را تابع يكسري قيود و محدوديتها از قبيل تعيين مدت و اعطاي امتيازات تعرفه­اي مي­نمايند. اين قيود، ماهيت رفتار ملت كامله­الوداد را به رفتار ملت كامله­الوداد مشروط تبديل نمي­كند، زيرا همچنان دولت ذينفع براي قرارگرفتن در جايگاه ثالث، لازم نيست جبران يا مابه­ازايي به دولت معطي اعطا نمايد.

واضح است که این قیود می بایست در موافقتنامه مربوطه درج شود و دولت متعهد به اعطای رفتار ملت کامله الوداد غیرمشروط در آینده نمی تواند به طور یکجانبه قیود دیگری را به طرف متعاهد ذینفع تحمیل نماید.

باتوجه به توضیحات راجع به انواع تعهدات رفتار ملت کامله الوداد می توان متذکر گردید که این تعهدات می تواند از نوع غیرمتقابل مشروط، غیرمتقابل غیرمشروط، متقابل مشروط یا متقابل غیرمشروط باشد

متن بالا تکه ای از این پایان نامه بود برای دانلود متن کامل با فرمت ورد می توانید روی این لینک کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 473
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: