دانلود پایان نامه تغییرات اقلیمی برروی امنیت غذایی
نوشته شده توسط : admin

پایان نامه بررسی تغییرات اقلیمی برروی امنیت غذایی

 

محتوای پژوهش

محتوای پژوهشی این پایان­نامه پس از بیان این مقدمه به سه فصل تقسیم شده است:

فصل اول مربوط به کلیات می­باشد و در سه مبحث تهیه شده است. در مبحث اول این فصل، به ارائه کلیات و تعریف مفاهیم کلیدی در زمینه تغییرات اقلیمی پرداخته شده است تا موضوع مورد بحث و اهداف مورد نظر از طرح موضوع به نحو واضح‌تری قابل بررسی باشند. در مبحث دوم، به دلایل اصلی ایجاد پدیده تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر محیط زیست انسان پرداخته شده است. در پایان، در مبحث سوم به‌طور خلاصه به اسناد بین­المللی مرتبط با مقابله با تغییرات اقلیمی و نقش سازمان­های بین­المللی در این زمینه اشاره می­شود.

فصل دوم با عنوان نظام حقوقي بين­الملل بشر در مقابله با تغییرات اقلیمی، شامل سه مبحث است. مبحث اول به به ضرورت به کارگیری قواعد حقوق بشر در مقابله با تغییرات اقلیمی و ساز و کارهای حقوق بشر برای مقابله با این پدیده پرداخته می­شود. در مبحث دوم، اسناد بین­المللی حقوق بشر از نظر مقابله با تغییرات اقلیمی مورد بررسی قرار می­گیرند و در مبحث سوم سازمان­های بین­المللی و نقش آن­ها در مقابله با تغییرات اقلیمی بررسی می­شوند.

در فصل سوم با عنوان ابعاد حقوق بشری تغییرات اقلیمی و نظام حقوق بشر در مقابله با آن، به بررسی تاثیرات تغییرات اقلیمی بر برخورداری بشر از حقوق خود پرداخته شده است که در چهار مبحث شامل تاثیر تغییرات اقلیمی بر سلامت انسان و نظام حقوق بشری در مواجهه با آن، تاثیر تغییرات اقلیمی بر امنیت انسانی و نظام حقوق بشری در مواجهه با آن، بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی بر حقوق زنان و کودکان و نظام حقوق بشری در مواجهه با آن، و بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی بر سایر ابعاد حقوق بشر از جمله حق حیات، حق نسبت به غذای کافی، حق نسبت به آب، حق نسبت به مسکن کافی، حق تعیین سرنوشت و حقوق مردمان بومی ارائه شده است.

در نهایت نیز حاصل تحلیل­ها و نتایج به دست آمده در چارچوب سه فصل مزبور، در نتیجه­گیری نهایی این پایان نامه ارائه گردیده است.

 

 

کلیات

 

مقدمه

در دهه­های اخیر فعالیت­هایی در سطح جهان صورت گرفته است تا با پدیده­ای که به عنوان «تغییر اقلیم زمین» یاد می­شود، برخوردی مناسب صورت گیرد و از پیامدهای ناگوار آن جلوگیری گردد. در راستای این فعالیت­ها می­توان به پذیرش اسنادی چون قطعنامه­های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در زمینه حمایت از اقلیم زمین، اعلامیه­های سازمان ملل متحد راجع به محیط زیست بشر (استکهلم، 1972) و راجع به توسعه (ریودوژانیرو، 1992)، کنوانسیون­ها و پروتکل­های جهانی نظیر کنوانسیون وین 1985 برای حمایت از لایه ازن و پروتکل مونترال (و اصلاحیه­های مربوط به آن) و کنوانسیون ساختاری ملل متحد راجع به تغییرات اقلیمی[1] و پروتکل 1997 آن، و نیز اسناد جهانی دیگر نظیر دستور کار [2]21 (به ویژه فصل 9 آن در زمینه حمایت از اتمسفر) اشاره نمود.[3]

بر اساس گزارش کمیسر عالی حقوق بشر، طیف وسیعی از حقوق بشر شناسایی شده به صورت جهانی، مانند حق نسبت به غذا، حق نسبت به مسکن کافی، و حق نسبت به آب و در واقع حق نسبت به حیات در معرض تهدید مستقیم ناشی از تغییرات اقلیمی می­باشند.[4] تغییرات اقلیمی همچنین حق نسبت به جای زندگی و کار و نیز حق نسبت به سرپناه و دارایی،[5] حقوق مربوط به معیشت[6] و فرهنگ و مهاجرت و اسکان مجدد را به­طور مستقیم تحت تاثیر مستقیم قرار می­دهد.[7] به علاوه، تغییرات اقلیمی تهدید جدی علیه سلامت عمومی و صلح و امنیت انسانی است.

هرچند مناقشات سیاسی قابل ملاحظه­ای درباره عوامل تغییرات اقلیمی وجود داشته است، اما امروزه در میان جوامع علمی اجماع کلی وجود دارد که بشر وضعیت اتمسفر زمین را تغییر می‌دهد و روند مشاهده شده برای گرم شدن نتیجه افزایش غلظت گازهای گلخانه­ای در اتمسفر می باشد. براساس دیدگاه هیات بین­دولتی تغییرات اقلیمی،[8] «بیشتر افزایش صورت گرفته در میانگین دمای جهانی از اواسط قرن بیستم، به احتمال فراوان به­واسطه افزایش غلظت گازهای گلخانه­ای ناشی از دخالت انسان در طبیعت است.»[9]بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی هیجدهمین کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی[10]گفت: «تغییرات اقلیمی چالشی برای همه بشریت است و به منظور توسعه پایدار باید تعامل جدی با این مسئله داشت و باید اعتبارات بیشتری برای طرح­های مقابله با تغییرات اقلیمی در جهان اختصاص یابد.»

عمده ترین حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی شامل بروز سیل (سیل­های آنی، سیل­های سواحل، امواج طوفانی دریا) و حرکات توده­ای (رانش صخره­ها، ریزش کوه، ریزش بهمن، فرونشست زمین)، حوادث ناشی از تغییرات در لایه­های اتمسفر شامل طوفان­های موسمی، تند بادهای شدید، توفان­های محلی و فعل و انفعالات جوی و آثار ناشی از آن شامل گرمایش زمین، شرایط سخت زمستانی، خشکسالی، بادهای آتشین، آتش­سوزی جنگل­ها، آتش سوزی زمین­ها و مزارع 
می­باشند.

مبحث اول: تعریف تغییرات اقلیمی و اقدامات جامعه بین­المللی در مقابله با آن

با توجه به اینکه این پایان‌نامه، به دنبال پژوهش در زمینه «تاثیرات تغییرات نامطلوب اقلیمی بر حقوق بشر و ساز و کارهای حقوق بشری در مواجهه با آن» می­باشد، در این مبحث ابتدا به ارائه کلیات و تعریف مفاهیم کلیدی در زمینه تغییرات اقلیمی می­پردازیم تا موضوع مورد بحث و اهداف مورد نظر از طرح موضوع به نحو واضح‌تری قابل بررسی باشند. زیرا بدون شناخت تغییرات اقلیمی و درک این پدیده زیست‌محیطی، امکان بررسی دقیق حقوقی آن وجود نخواهد داشت.

گفتار اول: تبیین مفاهیم مربوط به تغییرات اقلیمی

پديده تغيير اقليم مبحثی ناآشنا برای طبيعت کره زمين نيست. اقليم اين سياره هميشه در حال تغيير بوده و خواهد بود. اما آنچه اين پديده طبيعی پيچيده را پيچيده­تر نموده ، دخالت­های بشر در چرخه زيستی می­باشد. از هنگام انقلاب صنعتی فعاليت­های بشری باعث تسريع وقوع تغييرات نامطلوب در اقليم سياره زمين شده است. اگرچه تغییرات اقلیمی اجتناب‌ناپذیر می­باشد اما عوامل مختلفی در سرعت این پدیده تاثیر می‌گذارد.

با آغاز انقلاب صنعتی در اوايل قرن نوزدهم میلادی، نیاز بشر به انرژی و مصرف انواع سوخت­های فسیلی باعث افزایش شدید موادی مانند دی‌اکسید ‌کربن و بخار آب در اتمسفر زمین شده ‌است. افزایش جمعیت کره زمین نیز كه باعث تغيير كاربري زمين، تخريب جنگل­ها، افزايش فعاليت­هاي كشاورزي و دامداري و توليد ضايعات جامد و مايع شده است، خود تبعات مختلفي به همراه داشته ‌است.[11] این تغییرات همگی باعث شده است که شرایط اقلیمی و اتمسفر زمین نیز دستخوش دگرگونی‌هایی شود. در این گفتار ابتدا سعی شده ‌است آنچه به نظر مفاهیم کلیدی در عرصه تغییرات اقلیمی هستند، بیان گردد. سپس به اقدامات جامعه بین­المللی در مقابله با تغییرات اقلیمی می­پردازیم.

بند اول: تعریف اقلیم[12]

اقلیم یا آب‌و هوا به متوسط شرایط اتمسفر و زمین یا آب با توجه به مقیاس­ فصل­ها و زمان طولانی­تر گفته ‌می‌شود. وضعیت اقلیم معمولا به وسیله آمار و ارقام مجموعه متغیرهای اتمسفری و سطحی نظیر دما، میزان بارش، میزان وزش باد، رطوبت، ابری بودن، رطوبت خاک، دمای سطح آب دریا و غلظت/ ضخامت لایه‌های یخ در آب دریا و غیره تعیین می‌شود. این آمار و ارقام ممکن است‌مربوط به میانگین طولانی مدت و نیز معیارهای دیگر مانند حداقل دمای روزانه، طول مدت فصل کشت یا شدت سیلاب­ها، باشند.[13]

بند دوم: تعریف تغییر اقلیم ناپایدار یا گذرا[14]

اقلیم حتی در نبود تغییری در اثر اقلیمی[15] نوسان می‌کند، همانند آب و هوا که به طور روزانه تغییر می­نماید. همچنین اقلیم به صورت سیستماتیک به اثر اقلیمی پاسخ می‌دهد اما ممکن است این پاسخ بسیار کند باشد، زیرا اقیانوس­ها برای گرم شدن (یا سرد شدن) در واکنش به اثر اقلیمی، به زمان نیاز دارند. زمان پاسخ­گویی اقیانوس نیز به سرعت جریان­های اقیانوسی که دمای سطح آب را به نقاط عمیق‌تر منتقل می‌کنند، بستگی دارد. برای یک تغییر دمای 3 درجه سانتی‌گراد، ده­ها سال لازم است تا نیمی از پاسخگویی به اثر اقلیمی صورت گیرد و برای پاسخگویی کامل، چند قرن زمان لازم است.[16]

اقلیم به طور پیوسته در طول فصل‌ها و کل سال تغییر می‌کند و تغییرات اقلیمی طبیعی در دوره زمانی کوتاه‌در اثر پاسخگویی سریع به اثرات اقلیمی صورت می‌گیرد. به عنوان مثال افزایش مقادیر زیادی از دی‌اکسید ‌گوگرد، که بخشی از آن به قطرات اسید سولفوریک تبدیل می‌شود و سایر موادی که توسط فعالیت‌های آتشفشانی بزرگ­تر نظیر آتشفشان پیناتوبو[17] در سال 1991 به استراتوسفر راه می‌یابند، می‌تواند منجر به ایجاد دوره­های زمانی خنک­تر از دمای متوسط کره زمین گردد. تغییرات اقلیمی اغلب در اثر فرآیندهای سیستم اقلیمی ایجاد می‌شوند. افزایش دمای سریع دوره‌ای در بخش شرقی اقیانوس اطلس یا پدیده ال­نینیو[18] بهترین مثال این فرآیندها می‌باشد.

متن بالا تکه ای از این پایان نامه بود برای دانلود متن کامل با فرمت ورد می توانید روی این لینک کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 20 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: