پایان نامه سوابق حقوقي و وضع قانون براي حمايت از حيوانات
نوشته شده توسط : admin

پایان نامه بررسی سوابق حقوقي و وضع قانون براي حمايت از حيوانات

مقدمه

هر موجود زنده ای حق بر حیات دارد  ولی اگر به ما اجازه کشتن و مصرف حیوانات داده شده به هیچ وجه این اذن در معنای نامحدود قرار ندارد و لذا یکی از محرمات بزرگ الهی این است که کسی فقط برای تفریح به شکار برود و این به دلیل این است که حیوان نمی تواند نطق کند و ببخشد بنابراین در روایات مضامینی وجود دارد که ” گناهی که به انسان ها می شود اگر آن انسان ببخشد ، بخشیده می شود ولی حیوان که زبان ندارد که بگذرد  او فقط جان دارد که شما باید از او حمایت می کردید ولی نکردید” .

در حدیثی است از کتاب (عیون اخبار الرضا علیه السلام) ، حضرت رضا علیه السلام که از پدرش و او از پدرش تا مولا امیرالمؤمنین علیهم السلام که : ” همراه پیامبر داشتیم راه می رفتیم ، دیدیم کسی می خواهد اسبش را بخواباند و اسب سرکشی می کند . او نیز ظرف خالی جای علوفه را برای گول زدن اسب جلوی او می آورد و از دهانش دور می کند تا اسب بخوابد  پیامبر (ص) فرمودند ، حیوان را گول می زنید ! هیچ موجودی ولو حیوان را نباید فریب داد ” ؛ به طریق اولی کشتن و آزار حیوانات بدون دلیل ثابت می گردد .

مبحث اول :  سوابق حقوقي وتاريخي

در روش تحقیق معمولا  قاعده بر اين است كه قبل از ورود به ماهيت هر مبحثي تاريخچه آن قيد گردد ، اين امر فارق از اينكه مخاطب را با سوابق بحث آشنا مي كند ، ذهن مخاطب را به فرآيند بحث و چيستي آن متمركز مي كند و حوزه ي آگاهي عمومي مخاطب را در برخورد با موضوع بحث گسترش مي دهد .

در همين راستا قبل از ورود به بحث لازم مي نمايد پيشينه ي تاریخي بحث به اجمال توضيح داده شود و ذهن مخاطب جهت ورود به بحث آماده گردد .

گفتار اول : پیشینه رفتار با حيوانات 

رابطه انسان و حيوان رابطه اي طولاني و دو طرفه بوده است ، از دوره شکار و جمع آوري آذوقه رابطه تغذيه اي بين انسان و حيوان برقرار مي شود و ديري نمي گذرد که اهلي کردن حيوانات به منظور تغذيه و بهره برداري شروع مي شود و اين روند اهلي کردن سنتي تا همين يکصد سال گذشته ادامه داشت و فقط با ورود صنعت به جهان حيوانات است که اين توازن به شدت دگرگون مي شود و حيوانات  اهلي و حتي وحشي  فصلي تاريخي را در زندگي خود آغاز مي کنند .

هورمون ، تلقيح مصنوعي ، زندگي در اصطبل هاي در بسته و بي نور ، وزن زياد ، ناراحتي هاي قلبي ، قطع عضو و مرگ هاي دسته جمعي ،  سرنوشت  زندگي اين حيوانات در جهان جديد است ، فقط اين حيوانات پرورشي نيستند که زندگي شان دگرگون شده است حتي حيونات وحشي هم از اين قافله بي بهره نمانده اند ، از تخريب زيستگاه هايشان گرفته تا شکار هاي گسترده ، از نمايش در سيرک تا باغ وحش ها و يا تجارت پرسود پوست . زندگي گاوها در دامداري هاي صنعتي يکي از اين خرده جنايت ها رقم مي زند ، گاوها در دامداري هاي صنعتي به دو گونه تقسيم بندي مي شوند گاوهاي شيري و گاوهاي گوشتي .

گاوهاي شيرده در حالت طبيعي بين 20 تا 25 سال عمر مي کنند ، اما در دامداري هاي صنعتي بيشتر از 5 سال دوام نمي آورند اين گاوها بيشتر زندگي خود را در اصطبل هاي پر ازدحام يا سلول هاي انفرادي مي گذرانند ، در حالت طبيعي يک گاو بين نيم تا 2 کيلو در روز مي تواند شير توليد کند ، اما در دامداري هاي صنعتي با استفاده از تغييرات ژنتيکي ، غذاهاي هورموني و خوراندن غلات به جاي علوفه اين مقدار را به 25 تا50 کيلو مي رسانند .

از بيماري هاي شايع اين حيوانات وزن بالا ، ناراحتي قلبي ، تورم و عفونت سينه ها و جنون گاوي است . گاوهاي گوشتي هم وضع بهتري ندارند ، بيشتر اين گاوها از هواي آزاد و نورخورشيد محروم هستند ، در اصطبل هاي کوچک زندگي مي کنند ، قطع شاخ ها ، داغ خوردن و اخته شدن بدون بي حسي از دردناک ترين قسمت هاي زندگي يک گاو پرورشي است . گوسفند ها ديگر قربانيان صنعتي سازي زندگي حيوانات هستند ، آنها پرورش داده    مي شوند تا در مدت کوتاهي خورده شوند ، انتقال فله اي و تل انبار حيوانات در هنگام انتقال به کشتارگاه ها از فجايعي است که به کرات ديده مي شود .

زندگي مرغ ها وخروس ها ، اردک ها و غازها هم از جنبه اي جالب است آنها در محيط هاي سر بسته به دنيا مي آيند و با تيغه هاي الکتريکي کشته مي شوند و نيمه زنده ، پوست آنها کنده مي شود و در طي دوران زندگي شان از انواع بيماري ها و داروهاي هورموني رنج مي برند ، حتي ماهي ها هم در امان نبوده اند ، ماهي در پرورشگاه هاي با تراکم زياد زندگي مي کنند که در آن انواع انگل ها رشد مي کنند ، اين انگل ها گوشت ماهي ها را مي خورند و باعث افتادن فلس ها و ايجاد زخم هاي بزرگ مي شوند ، ماهي دراين شرايط ، بسيار مضطرب و تهاجمي مي شوند آنها اغلب با هم مي جنگند و اين جنگ ها بيشتر باعث کشته شدن ماهي هاي کوچکتر مي شود . آنها در کشتارگاه ها بر اثر خفگي و يا پاره شدن آبشش ها با رنج و تشنج فراوان مي ميرند .[1]

فراز ديگر زندگي حيوانات در آزمايشگاه ها رقم مي خورد ، در قرن اخير برخي از دانشمندان براي اثبات تئوري خود يا آزمايش داروها به طور گسترده اي  بر روي حيوانات آزمايشات  مختلفي را انجام داده اند . بسياري از کشورها خود را ملزم به اعلام آمار آزمايشات نمي دانند و به همين دليل آمار ساليانه دقيقي از تعداد حيوانات  آزمايش شده در جهان وجود ندارد ، اما با توجه به همين ارقام اعلام شده مي توان تخمين زد که در هر ثانيه تعداد 33 حيوان درآزمايشگاه ها کشته مي شوند . مرگ هاي پر از درد و رنج  سهم اين حيوانات است ، براي مثال در آزمايشاتي که براي تشخيص مواد سمي به کار مي برند ، ميزان مواد سمي خورانده شده يا تزريق شده را مرتب افزايش مي دهند تا جايي که 50 درصد حيوانات بميرند ، اين حيوانات قبل از مرگ 40 ساعت شديد ترين دردها را تحمل مي کنند . بعد از پايان آزمايشات ، حيوانات ارزان مانند موش ها کشته مي شوند اما حيوانات گران تر ممکن است در چند آزمايش ديگر شرکت کنند ، آزمايش روي ميمون ها معمولا چندين سال طول مي کشد !

متن بالا تکه ای از این پایان نامه بود برای دانلود متن کامل با فرمت ورد می توانید روی این لینک کلیک کنید





لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 622
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: